Parafia Rzymskokatolicka w Brzeźnie Lęborskim

PIELGRZYMKO - WYCIECZKA SZLAKIEM KRAJÓW NADBAŁTYCKICH

4 lipca udaliśmy się z naszym Ks. Proboszczem na pielgrzymko - wycieczkę ,,SZLAKIEM KRAJÓW NADBAŁTYCKICH”. To była jedna z dłuższych, ale i jedna z ciekawszych wypraw. Z uwagi na daleki przejazd wyruszyliśmy o północy 4 lipca. Jechaliśmy wygodnym, klimatyzowanym autokarem. Pierwszym krajem była Litwa. W Szydłowie zwiedziliśmy sanktuarium Matki Bożej, które nazywane jest „Żmudzką Częstochową”, a stamtąd udaliśmy się do Szawli na Górę Krzy­ży. Pod wieczór dotarliśmy do Rygi, gdzie zatrzymaliśmy sie na nocleg. Po śniadaniu wyruszyliśmy do kolejnego kraju położonego nad Bałtykiem – Estonii. W Tallinie zwiedziliśmy główne zabytki stolicy m.in.: wzgórze Toompea, Sobór Aleksandra New­skiego, budynek Parlamentu Estonii, kościół luterański NMP, średniowieczne baszty obronne, okazały Ratusz z 1404 roku, kościół św. Olafa. Niepowtarzalny klimat Tallina odkryliśmy podczas spaceru po Starym Rynku, a całości dopełniali sprzedawcy w średniowiecznych strojach, którzy oferowali przeróżne pamiątki. Trzeciego dnia wyprawy nasza grupa promem popłynęła do Helsinek, gdzie zwiedziliśmy Sobór Uspieński, a nastepnie udaliśmy się do Kanavaterminaali i na Su­omenlinne. Mieści się tam największa na Bałty­ku twierdza obronna. Po powrocie do miasta zwiedziliśmy m.in.: Plac Senacki z katedrą luterańską, park Kaivopuisto, teatr szwedzki, kościół w skale, cmentarz Hietalahti, Operę Narodowa, muzeum Ateneum. Późnym wieczorem powróciliśmy do Tallina. Kolejnego dnia wyruszyliśmy ponownie do Rygi, ale tym razem zatrzymaliśmy się tu nieco dłużej, by z przewodnikiem zwiedzić stolicę Łotwy, która zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie. Zobaczyliśmy m.in: Stare Miasto, Dom Bractwa Czarnogłowych, zespół średniowiecznych kamieniczek, Ratusz, Katedrę Dom­ską, kościół św. Jakuba, budynek Parlamentu, Pomnik Wolności. Kolejnym miastem na trasie naszej wycieczki było Rundale. Tam zwiedziliśmy wspaniały pałac barokowy, który porównywany jest do Wersalu. Niezwykle atrakcyjny okazał się spacer po parku francuskim, gdzie zobaczyliśmy tzw. Zielony Teatr. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Kownie - drugim pod względem liczby mieszkańców mieście Litwy, położonym u zbiegu Niemna i Wilii. W czasie naszej wycieczki codziennie braliśmy udział we Mszy św. Do Brzeźna Lęborskiego dotarliśmy o wschodzie słońca. To była niezwykle atrakcyjna wyprawa. Dziękujemy jej organizatorowi Ks. Proboszczowi Wojciechowi Czajkowskiemu.